15 września 2026 roku odbył się Prinsjesdag. Król Willem-Alexander wygłosił Troonrede, a minister finansów przedstawił Miljoenennota oraz plany finansowe rządu na 2027 rok.
Dla osób prowadzących działalność gospodarczą w Holandii (ZZP) nie pojawiło się wiele całkowicie nowych informacji. Większość planowanych zmian była już wcześniej zapowiadana.
Nie oznacza to jednak, że 2027 rok będzie bez znaczenia dla przedsiębiorców. Kilka ulg podatkowych zostanie ponownie ograniczonych, zmienią się stawki podatku dochodowego, a początkujący przedsiębiorcy stracą praktycznie całą startersaftrek.
Poniżej najważniejsze zmiany.
Zelfstandigenaftrek ponownie w dół
Zelfstandigenaftrek, czyli jedna z podstawowych ulg dla przedsiębiorców, zostanie w 2027 roku zmniejszona z €1.200 do €900.
Aby móc skorzystać z tej ulgi, przedsiębiorca musi spełniać między innymi tzw. urencriterium, czyli wymóg dotyczący liczby godzin przepracowanych w działalności.
Zmniejszenie ulgi oznacza, że część dochodu, która wcześniej mogła zostać odliczona, będzie podlegała opodatkowaniu.
Warto pamiętać, że zelfstandigenaftrek jest już od kilku lat stopniowo zmniejszana. Nie jest to więc nowa decyzja, ale kolejny etap tego procesu.
Startersaftrek praktycznie znika
Dla osób rozpoczynających działalność zmiana będzie jeszcze bardziej odczuwalna.
Startersaftrek ma zostać zmniejszona w 2027 roku z €2.123 do €10.
W praktyce oznacza to niemal całkowite zniesienie tej ulgi. Kwota €10 pozostaje ze względów technicznych – system Belastingdienst nie jest jeszcze dostosowany do całkowitego wyzerowania tej wartości.
Od 2028 roku startersaftrek ma zostać całkowicie zlikwidowana.
Dla początkującego przedsiębiorcy oznacza to, że dodatkowa korzyść podatkowa związana ze statusem „startera” praktycznie zniknie.
Od 2028 roku zniknie również możliwość stosowania przez początkujących przedsiębiorców tzw. willekeurige afschrijving, czyli dowolnego ustalania amortyzacji niektórych środków trwałych.
Wyższe stawki podatku w Box 1
W 2027 roku zmienią się również stawki podatku dochodowego w Box 1.
Pierwsza stawka wzrośnie z 35,75% do 36,23%, a druga z 37,56% do 38,16%.
Najwyższa stawka pozostanie na poziomie 49,5%.
Próg najwyższego przedziału podatkowego pozostanie na poziomie €78.426.
Jednocześnie przedziały podatkowe nie zostaną w pełni dostosowane do inflacji. W praktyce może to oznaczać wyższe obciążenie podatkowe przy rosnącym dochodzie.
Na ostateczny wynik wpływ będą miały jednak również inne elementy rozliczenia, między innymi arbeidskorting. Dlatego sama zmiana stawki nie oznacza, że każdy przedsiębiorca automatycznie zapłaci dokładnie o określony procent więcej podatku.
MKB-winstvrijstelling pozostaje bez zmian
Jest też informacja, która nie oznacza kolejnego ograniczenia.
MKB-winstvrijstelling pozostaje na poziomie 12,7%.
Jest to odliczenie od zysku przedsiębiorcy po zastosowaniu określonych innych ulg, dlatego jego rzeczywisty wpływ na podatek zależy od całego rozliczenia.
€0,25 za kilometr dla przejazdów służbowych
Od 1 stycznia 2026 roku maksymalna kwota odliczenia za przejazdy służbowe prywatnym samochodem wynosi €0,25 za kilometr.
Wcześniej było to €0,23.
Jeżeli wykorzystujesz swój prywatny samochód do celów związanych z działalnością, możesz więc uwzględnić €0,25 za każdy kilometr przejechany służbowo.
To samo dotyczy pracowników korzystających z własnego samochodu. Pracodawca może wypłacić im maksymalnie €0,25 za kilometr bez podatku.
Youngtimer – zmiana wieku samochodu
Przedsiębiorcy korzystający z youngtimerów powinni zwrócić uwagę na zmianę zasad.
Od 1 stycznia 2027 roku youngtimerregeling będzie dotyczyła samochodów mających co najmniej 17 lat.
Od 2028 roku granica wieku zostanie podniesiona do 20 lat.
Wcześniej planowano podniesienie granicy aż do 25 lat, ale ten plan nie zostanie wprowadzony.
Jeżeli rozważasz zakup starszego samochodu do działalności, warto więc sprawdzić zasady obowiązujące w roku, w którym samochód będzie objęty regeling.
Meewerkaftrek zostanie ograniczona
Meewerkaftrek to ulga dla przedsiębiorców, których partner pomaga w działalności bez wynagrodzenia.
W 2027 roku ulga ma zostać zmniejszona o 75%.
Jeżeli korzystasz obecnie z tej ulgi, warto uwzględnić zmianę przy planowaniu rozliczenia za 2027 rok.
Regulacja ma zostać całkowicie zlikwidowana w 2030 roku.
Stakingsaftrek również zostanie zmniejszona
Stakingsaftrek jest ulgą związaną z zakończeniem działalności gospodarczej.
W 2027 roku zostanie zmniejszona z €3.630 do €908.
Podobnie jak meewerkaftrek, również ta ulga ma zostać całkowicie zlikwidowana w 2030 roku.
Co z Zelfstandigenwet?
Jedną z ciekawszych informacji tegorocznego Prinsjesdag jest zapowiedź nowej ustawy dotyczącej osób samozatrudnionych – Zelfstandigenwet.
Rząd deklaruje, że ustawa ma jednocześnie zapewnić ZZP przestrzeń do prowadzenia działalności oraz przeciwdziałać schijnzelfstandigheid, czyli sytuacji, w której współpraca formalnie wygląda jak działalność gospodarcza, ale w praktyce przypomina stosunek pracy.
Jednym z celów nowych przepisów ma być również większa jasność dla przedsiębiorców i zleceniodawców.
To ważny temat, ponieważ obawy przed późniejszymi dopłatami podatkowymi lub karami mogą powodować, że zleceniodawcy ograniczają współpracę z osobami samozatrudnionymi.
Na szczegółowe przepisy trzeba jednak jeszcze poczekać.
Czy przedsiębiorcy z BV również odczują zmiany?
Tak, ale w przypadku BV sytuacja wygląda inaczej.
Stawki vennootschapsbelasting pozostają bez zmian:
19% od pierwszych €200.000 zysku oraz 25,8% od nadwyżki ponad €200.000.
Dla firm prowadzących działalność innowacyjną planowane są natomiast zmiany dotyczące innovatiebox.
Rząd chce zwiększyć maksymalną kwotę zysku z innowacyjnych prac badawczo-rozwojowych objętą tym rozwiązaniem z €25.000 do €100.000. Zysk kwalifikujący się do innovatiebox jest opodatkowany stawką 9%.
Co to oznacza dla ZZP?
Dla większości osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą najważniejsze są przede wszystkim cztery kwestie:
1. Niższa zelfstandigenaftrek – €900 zamiast €1.200.
2. Prawie całkowita likwidacja startersaftrek – €10 w 2027 roku i całkowite zniesienie od 2028 roku.
3. Wyższe stawki podatku w Box 1.
4. Pozostawienie MKB-winstvrijstelling na poziomie 12,7%.
Do tego dochodzą zmiany dotyczące youngtimerów, meewerkaftrek i stakingsaftrek.
Nie oznacza to jednak, że każdy ZZP zapłaci w 2027 roku określoną kwotę więcej podatku. Ostateczne obciążenie zależy od wysokości zysku, wykorzystanych ulg, sytuacji osobistej oraz pozostałych elementów zeznania podatkowego.
Ważne: przepisy nie są jeszcze ostateczne
Warto również pamiętać, że przedstawione podczas Prinsjesdag plany nie oznaczają jeszcze automatycznie obowiązujących przepisów.
Projekty ustaw muszą przejść przez Tweede Kamer oraz Eerste Kamer. W trakcie procesu legislacyjnego mogą jeszcze zmienić się kwoty, warunki lub terminy wejścia poszczególnych zmian w życie.
Dlatego przy planowaniu podatków na 2027 rok warto opierać się na przepisach obowiązujących w momencie składania deklaracji, a nie wyłącznie na zapowiedziach z Prinsjesdag.


Dodaj komentarz